Juustopöytä

Tervetuloa lukemaan juustoista! Tällä sivustolla pääset tutustumaan juustoon moneltakin eri kantilta. Jotta juustot saisivat ansaitsemansa huomion, tarvittaisiin niille loputtomasti juustoista kertovia sivustoja. Tällä sivustolla pääset kuitenkin jo mukavasti alkuun, sillä sivuston eri osioissa käsitellään juustoaiheisia asioita hiukan pintaa syvemmältä.

Sivustolla käsitellään muun muassa juuston valmistamista prosessin eri työvaiheista lähtien kaikkiin tärkeimpiin siinä käytettyihin raaka-aineisiin ja välineisiin asti, joten mikäli juuston valmistaminen esimerkiksi kotioloissa kiinnostaa, voi tältä sivustolta saada aiheeseen liittyen käteviä vinkkejä.

Tämän lisäksi pääset lukemaan juuston kiehtovasta, kauas ammoisiin aikoihin ulottuvasta ja osittain salaperäisestä historiasta ja siitä, kuinka juusto levisi kaikkialle maailmaan niin monen ihmisen suosikkiherkuksi. Nykyään juustoa nautitaan hyvin laajasti eri puolilla maailmaa ja aivan erityisen suosittua se on Euroopassa, Pohjois- ja Etelä-Amerikassa sekä Australiassa. Aasiassa juuston asema ei ole yhtä vankka.

Suurimmalle osalle suomalaisistakin juusto kuuluu joka päiväiseen ruokailuun ja ensimmäinen juustoviipale saatetaan nauttia jo heti aamupalalla. Jos olet yksi meistä, jotka rakastavat juustoja ja sinua kiinnostaa tietää aiheesta enemmän, jatka lukemista ja ota selvää mitä kaikkea juustojen ihmeellinen maailma oikein pitää sisällään.

Onko juusto terveellistä?

Juusto on hyvä proteiinin ja kalsiumin lähde, mutta toisaalta taas pitää sisällään suuria määriä tyydyttyneitä rasvoja sekä suolaa. Juustojen rasva- ja suolapitoisuus vaihtelee kuitenkin suuresti riippuen siitä, mistä juustolajikkeesta on kyse.

Ihminen saa juustosta hyvän annoksen ravintoaineita, jotka ovat tärkeitä terveyden kannalta. Juusto pitää sisällään hyvälaatuista proteiinia, joka on hyväksi lihaksille, hiuksille, kynsille ja iholle. Siitä saa myös runsaasti kalsiumia, joka vahvistaa sekä luustoa että hampaita. Juusto on myös sinkin, fosforin ja B12-vitamiinin lähde ja nämä edellä mainitut ravintoaineet ovat tärkeitä muun muassa aineenvaihdunnalle. Juusto on siis terveellistä niin kauan kun sitä syö kohtuullisia määriä. Kannattaa myöskin kiinnittää huomiota siihen, minkä kanssa juustoa syö. Jos juustolautanen on täynnä suolaisia ja rasvaisia juustoja ja niitä napostelee leivän ja keksien kanssa, ei kyseessä enää ole kovinkaan terveellinen välipala. Aivan kuten kaikkien muidenkin ruokien kanssa, myös juustoa pitää syödä kohtuudella, jotta sen terveysvaikutuksista pääsee nauttimaan.

Juusto on hyväksi hampaille ja luustolle

Juusto tehdään maidosta, joten se on hyvä kalsiumin lähde. Juustosta luusto saa tarvitseman kalsiumin paremmin kuin kalsiumvalmisteista, joten sitä voi ja kannattaakin syödä päivittäin. Ravintoaineiden saannin kannalta suositeltu määrä juustoa on 25 grammaa päivittäin, eli noin kaksi tai kolme viipaletta juustoa. Koska juusto pitää sisällään myös paljon rasvaa ja suolaa, sitä ei tulisi syödä valtavia määriä päivittäin.

Juustojen rasva- ja suolapitoisuus vaihtelee suuresti riippuen siitä, mistä juustosta on kyse. Vähärasvaisimpia juustoja Suomessa ovat muun muassa raejuustot, joista löytyy myös vähärasvaisia versioita. Rasvaisimpia taas ovat valko- ja sinihomejuustot. Esimerkiksi ranskalainen sinihomejuusto, Roquefort on hyvin suolaista, joten sitä tulisi syödä vain pieniä määriä silloin tällöin. Vähiten suolaa taas on myöskin raejuustoissa, mascarponessa ja joissakin tuorejuustoissa. Suolapitoisimpia ovat myöskin sinihomejuustot sekä esimerkiksi aamupala cheddar.

Koska juusto on täynnä kalsiumia, se on myös hyväksi sekä luustolle että hampaille. Esimerkiksi ruuan lopuksi nautittu juustopala suojaa hampaita ja estää reikiintymistä.

Lihottaako juusto?

Yleisen olettamuksen mukaan laihduttavien ihmisten tulisi välttää juuston syömistä. Tämä on kuitenkin jokseenkin väärä uskomus, sillä juustojen kohtuullinen kulutus voi olla ainoastaan terveellistä, eikä se lihota sen enempää kuin mikään muukaan ruoka. Toki on käytettävä maalaisjärkeä ja ymmärrettävä, että järjetön määrä Oltermannia on eri asia kuin esimerkiksi raejuustopurkki. Pari, kolme viipaletta juustoa päivässä ei kuitenkaan vaikuta painonhallintaan negatiivisella tavalla, joten juustoista ei tarvitse luopua täysin vaikka taistelisitkin painonhallinnan kanssa. Luonnollisesti vähärasvaisemmat ja kevyemmät juustot sopivat paremmin laihduttajalle ja niitäkin tulee syödä aina kohtuullisia määriä.

Nyrkkisääntönä voidaan siis sanoa että juusto itsessään ei lihota, eikä sitä tarvitse poistaa ruokavaliosta kokonaan ylimääräisten kilojen pelossa. Juustoa ei kuitenkaan tarvitse tai kannata syödä jokaisella aterialla, vaikka kyseessä olisikin vähärasvainen tai kevyt vaihtoehto. Muutama juustoviipale päivässä on hyväksi terveydelle, joten oikeastaan mitä tahansa juustoa voi syödä hyvällä omatunnolla pieniä määriä.

Tutustu paremmin juustoihin

Jos olet juuston ystävä, mutta et ole jostain syystä vielä ehtinyt perehtymään niihin tarkemmin, voit perehtyä asiaan hieman paremmin tällä sivutolla. Tämän sivuston kautta tarjoutuu erinomainen tilaisuus lukea lisää muutamasta yleisimmästä ja suosituimmasta juustotyypistä, jotka ovat etenkin suosittuja suomalaisten keskuudessa. Olemme pyhittäneet omat osiot suomalaisten rakastamille edam- ja emmentaljuustoille, mutta yhtä lailla löydät runsain mitoin asiaa parmesanjuustosta sekä suomalaisille tutusta perinneherkusta, eli leipäjuustosta. Myös mielipiteitä aina niin räikeästi jakava homejuusto saa tällä sivustolla runsain mitoin palstatilaa.

Nämä eri juustotyypit kuvaillaan sekä hajunsa, makunsa, värinsä että koostumuksensa perusteella, jonka lisäksi tarjotaan vinkkejä sen suhteen, miten ja minkä ruuan kanssa ne kannattaisi tarjoilla tai nauttia. Jos siis haluat tehdä vaikutuksen ystäviisi ja tarjoilla juustoja seuraavalla kerralla kun järjestät illallisen tai illanistujaiset, kannattaa lukea lisää siitä, mitkä juustot sopivat erityisen hyvin jälkiruoaksi, tai minkä juuston kanssa sopii esimerkiksi marmeladi, viikunat, viinirypäleet tai hunaja.

Koska täällä käsiteltävä aihe on kerta kaikkiaan niin herkullinen ja vastustamaton, saattaa hyvinkin olla niin, että sivustolla pyörittyäsi vesi on ehtinyt herahtaa kielelle jo useamman kerran ja sinun täytyy päästä kauppaan saman tien hakemaan nokare suosikkijuustoa herkuteltavaksi! Siinä ei ole mitään väärää, sillä itselleen on saatava suoda joitain pieniä nautintoja. Monelle tämä pieni pahe on juurikin juusto, mutta se on aivan ymmärrettävää – onhan juusto yksinkertaisesti niin tavattoman herkullista suuhunpantavaa!